Det dansk-tyske Business Forum havde derfor på seneste møde hos Arla Foods i Kruså hentet inspiration udefra. Det var Marketingdirektør Reiner Horlacher, Bodensee Standort Marketing, der gav et dybere indblik i maskinrummet. Bodensee regionen er nemlig et ”hot-spot” mellem Tyskland, Schweiz, Østrig og Liechtenstein. Her har man I en årrække samarbejdet om at udvikle erhvervsregionen og særligt på følgende områder:
- Tiltrækning af investeringer, virksomheder og projektudviklere
- Iværksætteri og innovation
- Arbejdskraft og pendlerforhold
- Profilering af den fælles erhvervsregion, herunder deltagelse i messer som EXPO mm.
Efter oplægget indledte Chefredaktør Jørgen Møllekær, Flensborg Avis, den fælles diskussion med et oplæg om muligheder for øget kontakt mellem virksomheder i grænseregionen.
FAKTA
Dansk-Tysk Business Forum er oprettet af UdviklingsRåd Sønderjylland (URS) og IHK Flensborg i år 2011 og består af 14 danske og 14 tyske erhvervsledere. Målet er at styrke samarbejdet om at udvikle erhvervslivets rammebetingelser som fx adgang til arbejdskraft, uddannelse og infrastruktur samt netværksdannelse og erhvervsudvikling i grænseregionen. Det dansk-tyske Business Forum repræsenteres af:
- Direktør Rolf-Ejvind Sörensen, Präsident /formand IHK Flensburg
- Direktør Leif Friis Jørgensen, Naturmælk A/S, Formand UdviklingsRåd Sønderjylland (URS)