Høje afgifter spænder ben for sønderjysk biogas i lastbiler

Mandag den 4. marts gennemførte URS et dialogmøde med syd- og sønderjyske folketingspolitikere for bl.a. at drøfte hvordan afgifter på biogas hæmmer den grønne omstilling i transportbrnachen. Andre emner på mandagens møde var uddannelse, dansk-tysk erhvervs samarbejde, infrastruktur og pendlerskat.

Pressemeddelelse, 5. Marts 2019

Billede 1: Direktør Leif Friis Jørgensen, Naturmælk, formand URS

Hvis transportbranchen for alvor skal bidrage til den grønne omstilling, skal der biogas i lastbilernes brændstoftanke. Og med en kæmpe biogasproduktion og titusindvis af lastbiloptankninger kan Sønderjylland blive et centrum for grøn lastbiltransport.

Det mener to af landsdelens mest betydende erhverv, landbruget og transportbranchen, som begge ønsker at fremme den udvikling. Men der er flere barrierer, som blokerer for denne udvikling og som de to brancher og det øvrige sønderjyske erhvervsliv, der repræsenteret i UdviklingsRåd Sønderjylland (URS), vil have politikerne til at gøre noget ved.

Det kom frem, da URS havde dialogmøde med en række syd- og sønderjyske folketingspolitikere i Aabenraa mandag den 4. marts. – I URS arbejder vi fokuseret på at styrke de sønderjyske virksomheders muligheder som leverandører til den grønne omstilling. Men i løbet af dialogmødet tror jeg, de fleste af mødedeltagerne fik en erkendelse af, at Danmark og Sønderjylland risikerer at sakke agterud med den grønne omstilling i transportbranchen, hvis ikke der gøres noget snart, siger formand for UdviklingsRåd Sønderjylland, Leif Friis Jørgensen, der er direktør i Naturmælk.

Europa rykker – Danmark bremser

Problemet er todelt: I Danmark gør de høje afgifter på biogas samt et midlertidigt stop for støtte til etablering af biogasanlæg, at Danmark sakker bagud på området. Samtidig er brugen af gas i lastbiler i resten af Europa steget kraftigt de senere år, fordi prisen på gas efterhånden kan konkurrere med diesel. Den europæiske transportbranche ser samtidig naturgas og biogas i lastbiler som en del af bidraget til at komme i mål med den grønne omstilling.  Det er i første omgang naturgas som vækster voldsomt i transportbranchen i Tyskland og Holland. Men den stigende produktion af biogas vil gradvist fortrænge naturgas i brændstoftankene på Europas lastbiler: CO 2 regnskabet blive endnu bedre i takt med at efterspørgslen på biogas til lastbiler stiger. De høje danske afgifter og stoppet for støtte til etablering af biogasanlæg i Danmark, kan imidlertid få denne grønne vækst til at køre uden om Danmark.

Statskassen taber brændstofafgifter

Og det bekymrer Finn Sørensen, der er direktør i Padborg Transportcenter: – Der bygges gastankstationer ude i Europa med støtte fra EU og de store lastbilproducenter følger op med gasdrevne biler. Det er fordi gas på kort sigt er den eneste mulighed, da el-drift kræver for store tunge batterier og brint er for svært at håndtere endnu. I Danmark vil vognmændene også rigtig gerne køre på gas og biogas. Derfor håber vi, at politikerne vil se på afgiftsstrukturen i Danmark, så vi kan nærme os en gaspris, der matcher dieselprisen. Ellers vil tankningen fremover ske syd for grænsen. Og da Padborg er Nordeuropas 3. største dieseltankningssted, vil den danske stat skulle vinke farvel til store afgiftsindtægter i takt med at biogassen vinder indpas. Hvis altså ikke der gøres noget, siger Finn Sørensen.

Stort sønderjysk potentiale for biogas

Netop i Sønderjylland har man et stort potentiale for både at skabe grøn forretning og bidrage til den grønne omstilling gennem biogasanlæg.

– I landsdelen er der udvidelsesplaner hos fx Sønderjysk Biogas i Bevtoft samt nye anlæg under etablering i Sønderborg, Tønder og Aabenraa. Hvis støttestoppet fra sidste måned fastholdes, skal der kigges på andre muligheder i udmøntningen af energiforliget, så det fortsat er rentabelt at udvikle og etablere biogasanlæg.  Det har vi i Sønderjysk Landbrugsråd flere konkrete forslag til, siger formand for Sønderjyske Landbrugsråd og medlem af URS, Jørgen Popp Petersen.

FAKTA

UdviklingsRåd Sønderjylland (URS) gennemfører løbende dialogmøder med de syd- og sønderjyske folketingspolitikere, hvor aktuelle emner der har landsdelens interesse tages op til en uformel dialog. Andre emner på mandagens møde var uddannelse, dansk-tysk erhvervs samarbejde, infrastruktur og pendlerskat. På mødet mandag den 4. marts 2019 deltog:

Deltagere, MF valgt i Sydjyllands Storkreds

Anni Matthiesen (V)
Minister for fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde, Eva Kjer Hansen (V)
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V)
Hans Chr. Schmidt (V)
Henrik Dahl (LA)
Karina Adsbøl (DF)
Kultur og kirkeminister Mette Bock (LA)
Peter Kofod (DF)
Susanne Eilersen (DF)

Deltagere fra UdviklingsRåd Sønderjylland (URS)

Formand, Direktør Leif Friis Jørgensen, Naturmælk
Head of GS North Europe, Jens Gaarde Gad, Danfoss A/S
Områdedirektør Laurids Kudsk, Sydbank A/S
Adm. Direktør Jesper Arkil, Arkil A/S
Gårdejer Jørgen Popp Petersen, Det Sønderjyske Landbrugsråd
Næstformand, Borgmester Thomas Andresen, Aabenraa Kommune
Borgmester H.P. Geil, Haderslev Kommune
Borgmester Henrik Frandsen,Tønder Kommune
Direktør Finn Karlsen, EUC Syd
Direktør, Asbjørn Nielsen, VUC SYD

 

For yderligere information:

  • Direktør Leif Friis Jørgensen, Naturmælk, formand URS, mobil 29 25 06 10
  • Borgmester Thomas Andresen, Aabenraa Kommune, næstformand URS, 40 15 45 50
  • Gårdejer Jørgen Popp Petersen, Det Sønderjyske Landbrugsråd, 21 42 90 74
  • Direktør Finn Sørensen, Padborg Transportcenter, 61 44 24 04

Øvrige pressebilleder: