Vi bor side om side med Danmarks næststørste eksportmarked, Tyskland. Halvdelen af godstransporten til og fra Danmark sker via den dansk-tyske grænse. Og godt 12.000 personer pendler hver dag over grænsen mellem arbejde og hjem.
Det grænsenære samarbejde og samhandel mellem Syd-og Sønderjylland og Slesvig er en del af hverdagen for mange sønderjyske virksomheder. Men der er fortsat behov for en række konkrete tiltag som fx bedre togforbindelser over grænsen og enklere skatteregler for pendlere og arbejdsgivere.
Behov for tre konkrete tiltag
Det var konklusionen da UdviklingsRåd Sønderjylland 15. maj 2024 holdt Topledermøde på Højer Designefterskole med fokus på udfordringer og muligheder i den syddanske-nordtyske grænseregion
På mødet blev mulighederne for både lokale og regionale samarbejder vendt og der blev peget på tre konkrete indsatsområder, som skal komme fra Christiansborg:
I flere år har der eksisteret en Øresundsaftale. Der bør etableres en lignende skatteaftale mellem Danmark og Tyskland, der gør det lettere at bo i Tyskland og arbejde i Danmark – og omvendt.
Den eksisterende dansk-tyske Transportkommission skal sikre en bedre infrastruktur i den syddanske-nordtyske region, der gør det lettere at bevæge sig mellem landene.
Danmarks seneste Tysklandsstrategi er fra 2016. På mødet var der enighed om at det på tide med en ny strategi. Og med et større fokus på samhandel og samarbejde med det nordlige Tyskland.
Mangel på arbejdskraft rammer på begge sider af grænsen
På mødet gav den nyudnævnte generalkonsul i Flensborg, Annette Lind sit bud på fremtidige indsatsområder fra konsulatet i Flensborg. Chefkonsulent i Region Syddanmark med ansvar for den dansk-tyske udviklingsalliance, Simon Faber pegede på mulighederne i den grønne omstilling på begge sider af grænsen og digitalisering i Tyskland.
Direktør for erhvervsrådet WiREG mhH Flensborg-Slesvig, Michael Otten kunne fortælle, hvordan virksomheder i Tyskland også mærker manglen på kvalificeret arbejdskraft. I Flensborg forsøger man derfor med blandt andet SoMe-kampagner at hente arbejdskraft fra områder længere sydpå.